Vi är ju hemma från resan och är i den vanliga vardagen, men det finns en del anteckningar från resan som jag kommer att lägga ut på bloggen lite allt eftersom. Tar en sak i taget. Vi håller också på att lägga upp ett bildgalleri som nås via hemsidan co2kompensera.se. Än så länge finns det en (1) bild men det är ju så man börjar eller hur?
För de som är intresserade av hur och var vi laddat vår elbil, här kommer Listan med stort L:
Krok Nattladdning 10 A
Hemma på Köpmangatan 10A
Åsarna Chademo
Åsarna Chademo
Fannhus nattladd 10 A
Ljusdal, trasig typ 1, 16 A garage
Bollnäs Max 16 A
Gävle Chademo
Uppsala Scandic Nord nattladdning 10A
Kungens kurva Chademo
Nyköping Preem Chademo
Linköping MacDonalds Chademo
Gränna Statoil 16 A tjuvladdning
Jönköping Preem Chademo
Södra Ljunga nattladdning 10A
Glumslöv OK Chademo
Rosengård Chademo
Köpenhamn Clever Chademo
Slagelse Chademo
Brofästet Stora Bält Jylland Chademo
Natt utan laddning i Odense (det behövdes inte)
Kolding Chademo
Flensborg Chademo
Schleswig tjuvladdning 16 A (det höll!) chuko i tvätthall. Det fanns
typ 2 men nån sån kabel hade vi inte.
Nattladdning hotell Waldfrieden norr om Hamburg
Hamburg 75 till 80 procent Chademo. Bara när affären är öppen.
På väg mot Bremen MacDonalds 16 A. Bästa latten!
Bremen icke byggd Chademo, oladdat!
Bremen ytterligare en icke tillgänglig långsamladdare, typ 2 och bara
tillgänglig under kontorstid.
Nattladdning 10 A pyttelitet jaktromantikhotell
med restaurang in the middle of nowhere. Tre streck innan vi får ladda.
Lunch Hüwener Mühle. Bränner en säkring när vi försöker ladda med 16 A vid en
restaurang. Fortsätter med sladden ut från en kontakt över diskbänken med 10 A.
Assen, Holland. Chademo. Låst med kort men träffar ägare
Hans Peugeot som lånar ut.
Nattladdning med förhinder på spahotell Zwaluwhoeve 10-16 A. Det slutade ladda när
belysningen släcktes och vi fick dra ut en kabel från fönstret.
Hoek van Holland. En halvtimmes tiggande gav tolv minuters laddning via
uttag i fiskaffär vilket kostade 5 Euro. Rekord?
Laddning på båten. Vilken överraskning! Det fanns konventionell laddare på båten men det var
typ2. De hjälpte oss att hitta ett chuko uttag och vi kunde ladda med 16 A.
Glyn Hopkin Nissan i Colchester. Chademo. Funkade perfekt utan kort och väl
tillgängligt!
Thurrock servicecenter. Chademo.
Yeomans Nissan, Worthing Chademo.
Kompletterande nattladdning Shoreham-by-sea. 6A hos mågen.
Tunbridge Nissan Chademo
Glyn Hopkin Nissan Colchester
Glyn Hopkin Nissan Colchester
Glyn Hopkin Nissan Colchester
Esbjerg Chademo. Fanns även en ”nödladdare” (chuko) på baksidan.
Kolding Chademo
Brofästet Stora Bält Chademo
Slagelse Chademo
Köpenhamn Chademo
Rosengård Chademo
Helsingborg Scandic Nord nattladdning 10 A
Max Ljungby 16 A. Låååång lunch.
Jönköping Chademo
Linköping Chademo
Nyköping nattladdning 10 A i garage. 80 kronor för parkering.
Kungens kurva Chademo
Uppsala MacDonalds Chademo
Gävle Energi Chademo
Söderhamn. Misslyckat försök att ladda på Macdonalds samt en inte fungerande kommunal laddstolpe.
Hudiksvall 16 A tjuvladdning vid industribyggnad.
Sundsvall Scandic Nord, 6 A nattladdning.
Birsta Chademo
Ånge 16 A smartladdare på elbilsseminarium.
Ånge ICA 16 A smartladdare.
Östersund Lillänge Chademo
Hemma!
Jo, det blev några gånger…
Räckvid*
hem appen “Nissan Leaf räckviddsbegränsning räknare ” Och testa!
Vi är väldigt nöjda med Leafen som vinterbil! Bra värme och den tar sig fram bra på dåligt plogade uppfarter. Ett extra plus för rattvärmen – vi förstår inte att man kan klara sig utan det! Man tar sig ju inte lika långt på vintern och mellan Åre och Östersund är gränsfall. Åt det hållet går det nog ok, men på tillbakavägen är det mer uppför. Nu går det ju att snabbladda i Trångsviken så fram kommer man ju hur som helst, men ska man pendla varje dag kan det bli tradigt att sitta i Trångsviken och vänta. Åker man en gång i veckan så tycker jag inte att det borde vara nåt problem. Men det är min åsikt 🙂
Ok, det blev långt. Jag har funderingar på att skaffa en elbil och har provkört en Nissan Leaf från Ivars bil under en helg. Jag bor i Åre och här längs E14 är det inga problem med att ladda. Jag har funderingar på hur bilen är på vintern och hur långt man kan köra med bilen? går det att köra mellan Åre och Östersund utan att stanna och ladda?
Ok, det blev långt. Jag har funderingar på att skaffa en elbil och har provkört en Nissan Leaf från Ivars bil under en helg. Jag bor i Åre och här längs E14 är det inga problem med att ladda. Jag har funderingar på hur bilen är på vintern och hur långt man kan köra med bilen? går det att köra mellan Åre och Östersund utan att stanna och ladda?
477 mil
Hur många mil åkte ni sammanlagt?